9 βήματα για τη δημιουργία eshop. Ηλεκτρονικό εμπόριο: μια πρόσκαιρη μόδα ή επιχειρηματικό μοντέλο του μέλλοντος;
16 Οκτ, 2021 | Consulting| Tech News| Web Design
Η ανάπτυξη της αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι πραγματικά εντυπωσιακή και δε δείχνει σημάδια επιβράδυνσης. Αντίθετα, οι ηλεκτρονικές αγορές συνεχώς αυξάνονται και σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Οι πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου ανά την υφήλιο ανήλθαν σε 3,53 τρισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως το 2019, ενώ το 2020 ανήλθαν σε 4,28 τρισεκατομμύρια δολάρια και αναμένεται να αυξηθούν στα 6,54 τρισεκατομμύρια δολάρια το 20221. Είναι λοιπόν, λογικό να θέλει κάποιος να συμμετέχει σε αυτού του είδους την επιχειρηματικότητα και να διεκδικήσει ένα κομμάτι της πίτας. Στο άρθρο αυτό θα δούμε τα 9 βήματα για τη δημιουργία eshop.
Ξεκινώντας να πούμε ότι η δημιουργία eshop δεν είναι μια αυτόματη διαδικασία, αλλά χρειάζεται έρευνα, αφοσίωση, χρόνο και απόκτηση νέων γνώσεων και δεξιοτήτων. Από την απόφαση του τι προϊόντα θα διατίθενται στο ηλεκτρονικό μας κατάστημα μέχρι τη δημιουργία και ολοκλήρωση του e-shop θα υπάρξουν δυσκολίες και εμπόδια. Όμως αν γίνει σωστά μπορεί να φέρει θεαματικά αποτελέσματα. Αυτό ακριβώς είναι και το κομμάτι στο οποίο θα προσπαθήσουμε να σε βοηθήσουμε.
Αν δεν έχεις σκεφτεί ήδη τι e-shop θέλεις να ανοίξεις μπορείς να ψάξεις στο διαδίκτυο για ιδέες προϊόντων. Πηγές όπως το buzzsumo και τα Google trends, θα σε βοηθήσουν να ενημερωθείς για το ποια είναι τα τρέχοντα trends και που υπάρχει ζήτηση. Όμοια, σου προτείνουμε να ρίξεις μια ματιά σε ιστοσελίδες οι οποίες συχνά δημοσιεύουν ενημερωμένες καταναλωτικές τάσεις, όπως Trendhunter και Trendwatching. Μια ακόμα ιδέα για να πάρεις έμπνευση είναι το να περιηγηθείς στα μεγαλύτερα και πιο διάσημα e-shop του κόσμου, όπως για παράδειγμα το Amazon, το οποίο παρέχει και πληροφορίες για τα δημοφιλέστερα προϊόντα. Πιο συγκεκριμένα, έλεγξε τα κορυφαία προϊόντα που πωλούνται σε κάθε κατηγορία και σημείωσε όσα σου τράβηξαν την προσοχή.
Αφού βρεις και κατασταλάξεις στο είδος του ηλεκτρονικού καταστήματος που θέλεις να ανοίξεις, θα πρέπει να ακολουθήσεις κάποια βήματα για την υλοποίησή του. Ας δούμε λοιπόν ποια είναι τα 9 βήματα για τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος:
Μία ηλεκτρονική επιχείρηση δε διαφέρει πολύ από μία «φυσική». Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις πριν ξοδέψεις το πρώτο σου ευρώ, είναι να καταστρώσεις τη στρατηγική σου. Σκέψου ποια ακριβώς προϊόντα θα πουλάς, σε ποια τιμή θα πουλήσεις τα προϊόντα σου, ποιο είναι το περιθώριο κέρδους σου σε αυτό το ύψος τιμών, πόσες μονάδες θα πρέπει να πουλήσεις για να το ισοσκελίσεις, ποιοι είναι οι ανταγωνιστές σου και πώς θα διαφοροποιηθείς από αυτούς (σε αυτή τη διαδικασία ίσως σε βοηθήσουν και τα βήματα από το σχέδιο μάρκετινγκ που έχουμε ασχοληθεί σε προηγούμενο άρθρο: «6+1 βήματα για να δημιουργήσετε ένα απλό Σχέδιο Μάρκετινγκ»), πώς θα οργανώσεις την αποθήκη σου, πώς θα στέλνεις τα προϊόντα σου στους πελάτες σου, πώς θα διαφημιστείς κ.ά.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να δημιουργήσεις ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Για ευκολία, θα τους διαχωρίσουμε σε τρεις κατηγορίες: συνδρομητικές υπηρεσίες, έτοιμα ηλεκτρονικά καταστήματα και προσαρμοσμένα (custom) ηλεκτρονικά καταστήματα. Οι συνδρομητικές υπηρεσίες (π.χ. skroutzstore.gr) είναι η πιο γρήγορη, εύκολη κι ασφαλής λύση για να έχεις ένα αξιοπρεπές e-shop με αρκετές δυνατότητες. Δεν έχουν κανένα κόστος ενεργοποίησης, παρά μόνο μια μηνιαία συνδρομή (τυπικά 15 € έως 60 €) την οποία μπορείς να διακόψεις αν το ηλεκτρονικό σου κατάστημα δεν έχει την επιτυχία που περίμενες. Τα έτοιμα ηλεκτρονικά καταστήματα (π.χ. WooCommerce, Shopify) είναι αυτόνομα και μπορούν να παραμετροποιηθούν ως ένα σημείο από κάποιον web developer. Μπορούν να στηθούν ανάλογα με το μέγεθος και τις απαιτήσεις σε διάστημα μερικών εβδομάδων και το κόστος κατασκευής τους κυμαίνεται γύρω στα 1500 – 5000 € ανάλογα με τη μεθοδολογία και το τρόπο δουλειάς του δημιουργικού γραφείου που θα αναλάβει τη δημιουργία του. Φυσικά υπάρχει και η επιλογή ενός προσαρμοσμένου (custom) καταστήματος. Το πιο σημαντικό πλεονέκτημα της τελευταίας επιλογής βρίσκεται στο τρίπτυχο: μοναδικότητα, ταχύτητα, ασφάλεια. Βέβαια με το custom eshop αυξάνονται και οι δυνατότητες εξέλιξης του ηλεκτρονικού μας καταστήματος. Από την άλλη τα μεγαλύτερα μειονεκτήματα είναι προφανώς ο μεγάλος χρόνος ανάπτυξης (συνήθως αρκετοί μήνες), οι ατέλειες (bugs) που σίγουρα θα προκύψουν (τίποτα που δεν διορθώνεται βέβαια) και φυσικά το μεγάλο κόστος ανάπτυξης: από 5.000 € έως αρκετές χιλιάδες ευρώ ανάλογα με τις ανάγκες και τις απαιτήσεις μας!
Αφού επιλέξεις την πλατφόρμα επόμενο βήμα είναι να σκεφτείς καλά ποιες ενότητες θα υπάρχουν στο ηλεκτρονικό σου κατάστημα και πώς θα είναι κατηγοριοποιημένα τα προϊόντα σου. Μην ξεχνάς ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα θα πρέπει να είναι απλό, λειτουργικό κι εύκολο στην πλοήγηση. Σημαντικές πληροφορίες όπως τα έξοδα αποστολής, οι τρόποι πληρωμής, τα στοιχεία επικοινωνίας της επιχείρησης, η πολιτική επιστροφών κ.ά. θα πρέπει να βρίσκονται σε ευκρινές σημείο της σελίδας και το σημαντικότερο να αποπνέουν επαγγελματισμό, διαφάνεια και να δημιουργούν αίσθημα ασφάλειας στον επισκέπτη.
Ζούμε στην εποχή της εικόνας και σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα η φωτογραφία είναι αυτή που «πουλάει». Η φωτογραφία θα τραβήξει το ενδιαφέρον των πελατών και θα τους δείξει αν το προϊόν είναι αυτό που επιθυμούν να αγοράσουν. Είναι σημαντικό να είναι όμορφες και υψηλής ποιότητας οι φωτογραφίες, γι’ αυτό αν δεν υπάρχουν έτοιμες από τους προμηθευτές θα πρέπει να τις δημιουργήσεις ή ακόμη καλύτερα να πληρώσεις επαγγελματία φωτογράφο. Κι αυτό είναι ένα κόστος που θα πρέπει να το έχεις συνυπολογίσει ήδη από την αρχή στη στρατηγική του σχεδίου μάρκετινγκ. Το κόστος αυτό δεν είναι αμελητέο και αυξάνεται καθώς αυξάνονται και τα προϊόντα που δημοσιεύσεις στο ηλεκτρονικό σου κατάστημα.
Μπες στη θέση του καταναλωτή. Βλέπει ένα προϊόν στην οθόνη του υπολογιστή, της τηλεόρασης ή της κινητής του συσκευής και πρέπει να αποφασίσει αν είναι αυτό που χρειάζεται. Μια πλήρης και καλογραμμένη περιγραφή θα λύσει πολλές από τις απορίες που μπορεί να έχει και θα τον φέρει πιο κοντά στην απόφαση αγοράς. Τα μεγάλα σύγχρονα e-shops προχωρούν μάλιστα ένα βήμα εμπρός και προσφέρουν τη δυνατότητα σχολιασμού από τους ίδιους τους πελάτες. Τις περισσότερες φορές στα σχόλια υπάρχουν πρακτικές πληροφορίες για την χρήση του προϊόντος (και φυσικά πολύτιμο feedback για εμάς!).
Αν έχεις ηλεκτρονικό έλεγχο αποθήκης, το διαθέσιμο απόθεμα ενημερώνεται αυτόματα με κάθε συναλλαγή που πραγματοποιείται στο ηλεκτρονικό κατάστημα. Αν όμως πρέπει να ενημερώνεις το διαθέσιμο στοκ χειροκίνητα, θα πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός και να ενημερώνεις τη διαθεσιμότητα των προϊόντων μετά από κάθε συναλλαγή. Αυτό είναι ένα σημείο που χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή. Κανείς δεν θέλει να κάνει μια παραγγελία μόνο και μόνο για να ανακαλύψει ότι το πολυπόθητο προϊόν είναι «out of stock» και θα πρέπει να περιμένει πολλές ημέρες για να λάβει την παραγγελία του.
Το μεγαλύτερο λάθος που κάνουν οι ιδιοκτήτες πολλών ηλεκτρονικών καταστημάτων είναι ότι μόλις το δημιουργήσουν παύουν να ασχολούνται. Το ηλεκτρονικό εμπόριο απαιτεί καθημερινή εμπλοκή και ενημέρωση! Θα πρέπει να σκέφτεστε το eshop σας σαν ένα δεύτερο κατάστημα. Ψηφιακό μεν αλλά με πραγματικές ανάγκες! Η αρχική σελίδα δεν πρέπει να έχει τα ίδια προϊόντα για πολλές ημέρες (καλό είναι να αλλάζει 3-4 φορές το μήνα). Τα στατιστικά επισκεψιμότητας του e-shop προσφέρουν πολύτιμες πληροφορίες για τον τρόπο πλοήγησης των πελατών στο site (μπορείτε να συμβουλευτείτε εδώ το άρθρο μας για τη σημασία του google analytics). Χρησιμοποίησε όλα τα εργαλεία που έχεις στη διάθεσή σου καθώς και τα στατιστικά ώστε να βελτιώνεις συνεχώς το ηλεκτρονικό σου κατάστημα. Οι εξελίξεις στο χώρο του e-commerce είναι πολύ γρήγορες κι αν θέλεις να είσαι από τους νικητές δεν πρέπει ποτέ να σταματήσεις να εξελίσσεις την ηλεκτρονική σου επιχείρηση!
Η εξυπηρέτηση πελατών είναι το μυστικό της επιτυχίας για ένα ηλεκτρονικό κατάστημα! Είναι η ειδοποιός διαφορά ανάμεσα στα επιτυχημένα και τα αποτυχημένα e-shops! Οποιοσδήποτε μπορεί να δημιουργήσει μία καλή σελίδα και να πουλήσει φθηνά. Αυτό όμως που θα φέρει αυξημένες πωλήσεις και βιωσιμότητα είναι η υποστήριξη του πελάτη πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την πώληση. Η εξυπηρέτηση πελατών προσθέτει αξία σε ένα προϊόν, ενδυναμώνει τη φίρμα και δημιουργεί σχέση εμπιστοσύνης με τους πελάτες. Το κόστος για να προσφέρεις κορυφαία εξυπηρέτηση είναι ελάχιστο μπροστά στο όφελος που θα έχεις επειδή οι πελάτες σου αισθάνονται σιγουριά όταν αγοράζουν από εσένα!
Μπορεί να έχεις φτιάξει ένα καταπληκτικό κατάστημα αλλά αν δεν το ξέρει κανείς τότε είναι απίθανο να καταφέρεις να φτάσεις σε πωλήσεις. Μπορείς να ξεκινήσεις ενημερώνοντας φίλους και γνωστούς για τη νέα σου προσπάθεια. Εξάντλησε όλα τα περιθώρια δωρεάν προβολής σε online ηλεκτρονικούς καταλόγους, social media κ.ά. Δημιούργησε διαφημίσεις σε μηχανές αναζήτησης (μακράν ο πιο αποδοτικός τρόπος προώθησης για ένα ηλεκτρονικό κατάστημα) και μπες σε μηχανές σύγκρισης τιμών. Μεγάλο ρόλο σε αυτή τη διαδικασία παίζουν και οι ενέργειες βελτιστοποίησης SEO μιας ιστοσελίδας.
Ο κόσμος των ηλεκτρονικών πωλήσεων είναι ένας σχετικά νέος κόσμος. Απαιτεί γνώσεις, αφοσίωση, κρύβει κινδύνους, αλλά μπορεί και να σε ανταμείψει πλουσιοπάροχα.
Ας δούμε τώρα κάποια επιτυχημένα eshop στην Ελλάδα που κατάφεραν μέσα από την εφαρμογή καινοτόμων επιχειρηματικών σχεδίων να εδραιωθούν σε αγορές στόχους και να δημιουργήσουν ισχυρά brands. Διαφορετικοί στόχοι, μέθοδοι, προϊόντα όμως ένας κοινός παρονομαστής: οι ηλεκτρονικές πωλήσεις.
Πρώτη στάση θα κάνουμε στην Κέρκυρα στη ΝΟΜΗ και το ΝΟΜΗ eshop. Πρόκειται για μια start-up επιχείρηση που ξεκίνησε το ταξίδι της από την Κέρκυρα πριν λίγα χρόνια, με στόχο να αναδείξει τα ελληνικά προϊόντα. Όπως γράφει στην ιστοσελίδα της στόχος της ήταν: «αξιοποιώντας τη δύναμη της εικόνας των ελληνικών προϊόντων, να επαναφέρει την αξιοπιστία τους εκεί που ήταν κάποτε και να ενημερώσει τον Έλληνα καταναλωτή για την ύπαρξη τους, τη διατροφική τους αξία και τη γεύση τους».
Η ΝΟΜΗ είναι ένα καλό παράδειγμα προσπάθειας ανάδειξης παραδοσιακών, ποιοτικών, τοπικών προϊόντων μέσα από σύγχρονα μέσα.
Μπορείτε να περιηγηθείτε στο e-shop τους εδώ: https://nomeefoods.gr/shop/
Δεύτερη στάση θα κάνουμε σε μια Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση στο γειτονικό νησί της Λευκάδας και θα γνωρίσουμε το Elixriso. Στο ηλεκτρονικό του κατάστημα θα βρείτε κοσμήματα, τσάντες και αξεσουάρ μόδας με παραδοσιακά μοτίβα «τα οποία συνυπάρχουν με τολμηρά υλικά και νέες φόρμες». Με αυτόν τον τρόπο όπως γράφουν: «προσπαθούν να διατηρήσουν, να διαφυλάξουν και να διαδώσουν τη σπάνια τεχνική της Καρσάνικης βελονιάς την οποία μπερδεύουν με μεταξωτές κλωστές και μοντέρνα σχήματα φτιάχνοντας μοναδικές χειροποίητες δημιουργίες με άρωμα Λευκάδας».
Μπορείτε να περιηγηθείτε στο e-shop τους εδώ: https://elixrisolefkada.gr/
Τέλος, θα κλείσουμε με το γνωστό σε όλους brand Korres το οποίο κατάφερε από ένα φαρμακείο στο Παγκράτι να φτάσει στην κορυφή των προϊόντων ομορφιάς. Αποτελεί έναν πρεσβευτή της ελληνικής επιχειρηματικότητας (τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό) αλλά και ένα χαρακτηριστικό καλό παράδειγμα ελληνικού επιχειρείν.
Βεβαίως δεν μπορεί κανείς να αποδώσει και να αποτιμήσει τη στρατηγική μιας πολυεθνικής εταιρίας όπως είναι πλέον ο ΚΟΡΡΕΣ σε λίγες γραμμές ωστόσο είναι περιττό να πούμε ότι δεν θα είχε γνωρίσει αυτή την αλματώδη ανάπτυξη αν δεν είχε εφαρμόσει μια εξαιρετικά επιτυχημένη ψηφιακή στρατηγική πυλώνας της οποίας είναι ένα ολοκληρωμένο eshop.
Μπορείτε να περιηγηθείτε στο e-shop του ΚΟΡΡΕ εδώ: https://gr.korres.com/el/home
Αν θες κι εσύ να κάνεις το δικό σου e-shop, δεν έχεις παρά να ακολουθήσεις τα πετυχημένα παραδείγματα και τις συμβουλές μας!
TIP: Μπορείτε να εκτιμήσετε το κόστος δημιουργίας μιας νέας ιστοσελίδας/νέου eshop χρησιμοποιώντας αυτό το εργαλείο: calculator.open-tech.gr. Χρησιμοποιήστε το ελεύθερα για να πάρετε μέσα σε 2-3 λεπτά μια αρκετά καλή προσέγγιση των εργασιών που πρέπει να γίνουν και του κόστους.
Για περισσότερο διάβασμα στην ίδια θεματική σας παραπέμπουμε εδώ:
Πηγή 1 https://www.shopify.com/enterprise/ecommerce-fashion-industry (αγγλικά)
Έχετε ερωτήσεις; Επικοινωνήστε μαζί μας εδώ!